Statisztikai teszteknél a szignifikancia-szint legyen alfa = 0,05.
Olvassuk be a FELMÉRÉS adatállományt!
1. Többszörös lineáris regresszióval állapítsuk meg, hogyan hatnak az ISKOLA, APAISK, ANYAISK, KOR változók a STÁTUSZ változóra. Értelmezzük a kapott eredményt!
Melyik statisztikára (szignifikancia-értékre) alapoztuk a válaszainkat?
→Analyze
→Regression
→Linear
- Melyik független változóknak van szignifikáns hatásuk?
(szig < ALFA, akkor H-null elvetve
szig > ALFA, akkor H-null megtartva)
egy változóra hogyan hat több változó?
Dependent (függő változó)
Method: Enter/Backward
Independent
ISKOLA
APAISK
ANYAISK
KOR |
Coeffitients táblázatot nézzük
A 3. modellt, tehát az uccsó sort - eze belül is a Sign-t.
Döntés: Sign alfa kapcsolata
Egyenlet: Y(kalap) = bx + c
Standardizáltban: B oszlopot nézzük.
Y= 2,55x1 + 0,124x2 + 4,385
Iskola kor konstans
Függő/Magyarázó változó/dependent: STÁTUSZ
Független/magyarázott/independent: másik négy
(method /változószelektálás módszerei:
forward: egyesével lépteti be a magyarázó változókat
backward: utólag kidobálja a nem szignifikáns változókat)
Coefficients tábla: azoknak van szignifikáns hatásuk, melyeknek a szignifikancia-értékük kisebb, mint 0,05. Ezekben az esetekben H-nullt elvetjük, tehát szignifikáns a hatása az elvégzett osztályok számának és az életkornak.
- A szignifikáns változók egymáshoz viszonyítva mennyire fontosak a regresszió szempontjából?
Az elvégzett osztályok száma fontosabb, mint az életkor mert annak nagyobb a BETA-ja (Coefficients tábla).
Beta oszlopot kell nézni, ahol Beta értéke a legnagyobb.
Uccsó sorban: az elvégzett osztályok száma, mert Beta= 0,531
- A független változók a függő változó szórásnégyzetének hány %-át magyarázzák meg?
27,2 %-át (Modell Summary: R Square = 0,272, ezt szorozzuk 100-zal) HA több érték van, akkor az alsót kell nézni!
Model Summary táblázatot nézzük. Az R2 értékét. Ez= 0,272 , tehát 27,2 %-át magyarázzák meg !
Olvassuk be a JAZZ adatállományt!
2. A) Határozzuk meg, hogy a változók között hol találunk lineáris kapcsolatot?
→Analyze
→Correlate
→Bivariate,
Variables:
Kipipálni: Pearson
- Milyen statisztikát használunk: Pearson statisztika (korreláció)
Itt midegyiknél a Pearson-hoztartozó értékeket!, minden párosítást, ésdöntünk Sign és alfa kapcsolatával kapcsolatban.
- Mi a H-null: nincs kapcsolat
Variables táblába: népzene, pop, operett. Pearson-t kipipálni!
Népzene-operett: stat érték(Pearson):-0,05, szig érték:0,947>0,05, ezért nincs kapcsolat, H-nullt megtartjuk
Népzene-pop: stat érték:-0,039, szig érték:0,636, nincs kapcsolat, megtartjuk
Operett-pop: stat érték:0,185, szig érték:0,022<0,05, van kapcsolat, H-nullt elvetjük.
B) Számítsuk ki a parciális korrelációs együtthatókat a KOR mint kontrollváltozó hatásának kiszűrésével!
H-null: nincs kapcsolat
→Analyze
→Correlate
→Partial
Variable:
Controlling:
2 változó kapcsolata mennyire tudható be egy 3.nak.
Népzene-operett: stat érték:-0,007, szig érték:0,928>0,05, nincs kapcsolat, megtartjuk
Népzene-pop: stat érték:-0,033, szig érték:0,691>0,05, nincs kapcsolat, megtartjuk
Operett-pop: stat érték:0,184, szig érték:0,024<0,05, van kapcsolat, elvetjük
Mire következtethetünk az eredményekből?
Össze kell hasonlítani az a, és a b, eredményeit, ha alig van változás, Kor változónak alig van hatása
A kor nem befolyásolja, hogy ki milyen zenét szeret.
3.
a, A megfelelő statisztikai módszer alkalmazásával teszteljük, hogy a KOR változó átlaga szignifikánsan különbözik-e az ÉRZÉKI ( ez érzékiség eszébe jut-e a jazzről) és a NEM változó által együtt és külön-külön képzett csoportosításokban.
→Analyze
→General Linear M.
→Univariate
Dependent Variable
Fixed Factors
Plots: Horizontal
Seperate Lines
Add
Paste
Táblázatból:
Megnézzük ennél a 3nál a következő értékeket (F érték, Sign, Alfa)b, és mindegyik esetében döntünk sign. és alfa kapcsolatárol
H0: nincs különbség (mindegyiknél)
Ha sign < alfa, akkor elvetjük H0-t, tehát van különbség
Ha sign. > alfa, akkor H0-t megtartjuk, tehát nincs különbség
|
F -érték |
Asympl. Sign. |
alfa |
Érzéki |
3,664 |
0,058 |
0,05 |
Nem |
4,773 |
0,030 |
0,05 |
Érzéki * nem |
0,002 |
0,963 |
0,05 |
b, Van-e interakció a 2 változó között?
Ezt kell nézni a táblázatból:
|
Sign. |
alfa |
Érzéki * nem |
0,963 |
0,05 |
H0: nincs interakció
Ismét döntünk sign és alfa kapcsolatáról
Sign > alfa, tehát megtartjuk H0-t, így van interakciós kapcsolat.
c, Többszörös vonaldiagrammal ábrázoljuk a csoportátlagokat! A hiányzó adatok csoportjához tartozó átlagokat nem jelenítsük meg.
Mit olvashatunk le a diagrammról??
Fent már megcsináltuk a diagramot: a Plots-nál.
Eredmény: 2 párhuzamos vonal. Ez azt jelenti, hogy nincs interakciós hatás köztük, tehát függetlenek.
Ha nem lennének párhuzamosak: van hatás.
5. Illeszkedés vizsgálattal ellenőrizzük azt a hipotézist, hogy az iskolai végzettség (ISKOLA) három kategóriája azonos arányban fordul elő!
- illeszkedés vizsgálat (a szövegben a kulcsszó: az azonos arány)
- Hipotézis: a változó kategóriák azonos arányban fordulnak elő
→Analyze
→Non parametric
→Chi Square
Test Variable :
Kipipálni: All Categories-t
a,Milyen sat-ot használunk?
Chi Square statisztikát használunk, ezért a statisztika értékét a táblázat e rubrikájához tartozó adatát olvassuk le, majd az ehhez tartozó szignifikancia értékkel állapítjuk meg a DÖNTÉST!!
EREDMÉNY: alfa: 0,05 Sig: 0,00, mivel alfa a nagyobb, ezért ELVETJÜK
HIPOTÉZIS: a változó kategóriáink nem azonos arányban fordulnak elő!!
9. Binominális teszttel ellenőrizzük, hogy a férfiak aránya 50%-nak tekinthető-e a sokaságban! (a NEM változót kell használnunk)
-Hipotézis: a férfiak arány a sokaságban 50%
→Analyze
→ Non parametric
→Binomial
Test Variables
Test proportion: 0,50
PASTE
TÁBLÁZAT: a Binominál Test táblázat kell
-a hozzátartozó valószínűséget a táblázat Sig rubrikájánál kell leolvasni (az utolsó oszlop), majd DÖNTENI: Sig: 0.094 alfa:0.05, mivel alfa kisebb ezért megtartjuk a HIPOTÉZIST!!! |