mÁSODIK FÉLÉV ELSŐ ÉS MÁSODIK HÁZI FELADATÁNAK MAJDNEM TELJES ÉS MAJDNEM TÖKÉLETES MEGOLDÁSA:D
SPSSHF1
Készítsük el azt az adatfile-t, ami szükséges az alábbi feladatok megválaszolásához!
Futtassuk le a megfelelő eljárásokat a syntax ablakból. A válaszokat indokoljuk meg, a megfelelő statisztika-értékek és szignifikancia-értékek megadásával.
Az elkészített adatfile-t, a syntax file-t az output file-t mentsük el (külön-külön) saját TELJES nevünkön Lencsés Gyula – Házi feladatok – I. házi feladat alkönyvtárba!
A szöveges kérdésekre adott választ papíron, kézírással kérem beadni.
1. Egy karatecsapat eredményei cseréptörésben edzőtábor
előtt (CSERÉP1): 4, 6, 5, 7, 3, 8
és után (CSERÉP2): 7, 8, 9, 10, 5, 15
Változott-e a teljesítmény alfa=0.05 valószínűségi szinten ?
analyze-compare means-paired
cserép1, cserép2à paste
syntax ablakban ctrl+R
táblázatban, legalsóban, jobb oladlon: sig(2-tailed): 0,006
h0: nincs különbség a két változó között
alfa=0.05 ngayobb, mint sig (0.006)àezért elvetjük H0-t
2. Számítsuk ki a korrelációs együtthatót a fenti két adatsor (változó) között.
Szignifikáns kapcsolatot mutat-e a korrelációs együttható?
Analyze-correlate-bivariate
Cserép1,cserép2àpaste
H0: nincs kapcsolat
Alfa=0.05
Táblázatban:sig: 0.12 és ez nagyobb, mint alfa (0.05)àezért H0-t elvetjük!
3. a) Rajzoltassuk meg a két változó együttes eloszlását ábrázoló ábrát (szórásdiagramot)!
Graphs-scatter/dot-simple scatteràdefine
yàcserép2
xàcserép1
b) Az ábrán jelenítsük meg a regressziós egyenest!
Grafikonra kétszer rákattà”add fit line at total” ikonra rákattàlineràapply gomb
4. a) Határozzuk meg a regressziós egyenes egyenletét!
b) Szignifikánsak-e az együtthatók?
c) A táborozás utáni eredmények varianciájának hány százalékát tudjuk megmagyarázni a korábbi eredmények segítségével?
d) Az F próba alapján jó-e a regressziós modellünk?
H0:rossz a regressziós becslés
Sig:0.012, ez kisebb mint alfa (0.05) tehát H0-t elvetjük, vagyis jó a regressziós becslés, tehát jó az egyenes egyenlete
e) Mennyi a hibatag szórása? Értelmezzük ezt az adatot!
Y=bx+cà1,657
B: -0,114
Hibatag szórása
Model summary táblázatban a „std error of the estimate”:1,577
BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2007. MÁRCIUS 19. 14.00
SPSSHF2
Futtassuk le a megfelelő eljárásokat a syntax ablakból.
A válaszokat indokoljuk meg, a megfelelő statisztika-értékek és szignifikancia-értékek megadásával.
Az első két feladathoz tartozó adatfile-t, a teljes syntax file-t és a teljes output file-t mentsük el (külön-külön) saját TELJES nevünkön az Lencsés Gyula – Házi feladatok – II. házi feladat alkönyvtárba!
A szöveges kérdésekre adott választ papíron, kézírással kérem beadni.
A) Készítsük el azt az adatfile-t, ami szükséges az első két feladat megválaszolásához!
1.)Az erdei kiránduláson lepényevőversenyt rendeztek.
Az eredményeket az elfogyasztott mazsolák számával mérték.
Lányok : 10, 5, 9, 11, 4, 3
Fiúk : 2, 6, 12, 3, 7
a nem változót címkézzük meg a valuesnál: 1=fiú 2=lány
Különbözik-e a fiúk és lányok ügyessége
alfa=0.05 valószínűségi szinten ?
Analyze-compare means-independentà
Test:mazsola
Grouping variable: nem (define groups:1, 2)
Paste 8így átkerülsz a syntax ablakba)
Ctrl+r
H0: nincs szignifikáns kapcsolat
Sig:0,852 nagyobb, mint alfa(0.05)àmegtartjuk H0-t
(ha megtartjuk első sort kell nézni, ha elvetjük, alsó sort.)
tehát az első sort nézzük, itt a sig(2tailed)=0.662 ezt kell tesztelnünk
h0. két átlag megegyezik
sig(0.662) nagyobb, mint alfa(0.05)àh0-t megtartjuk, vagyis megegyezik a két átlag, nincs szignifikáns különbségànem különbözik a lányok és fiúk teljesítménye(szignifikánsan)
Mentsük el az adatfile-t, amit használtunk a kérdés megválaszolásához!
2.) Szemléltessük oszlopdiagrammal a két csoport átlagát!
Graphs-bar-simple-define gomb
Category axis: nemàpaste
B) Olvassuk be a Kocsik adatállományt.
Lencsés-adatok-kocsik beolvasása
3.)Többszörös lineáris regresszióval vizsgáljuk meg, hogy az autók TELJESÍTménye hogyan függ a SÚLYtól, GYORSULástól, ÉVJÁRATtól és a MOTOR hengerűrtartalmától.
A forward módszert alkalmazzuk. Mentsük el a függő változó becsült értékét és a standardizálatlan hibatagot.
Analyze-regression-linear
Dependent:teljesít
Independent. Súly, gyorsul, évjárat, motor
Alul save… gombàpredicted valuesnál unstandardized beikszelése
Method(az independent doboz alatti legördítősáv):forward
paste
a) Hogyan változott a megmagyarázott variancia és a becslés standard hibája az újabb változók bevonásával?
Model summary táblázatot kell nézni
R square növekedett
Std error csökent (hibatag szórásnégyzete) Tehát: az Rnégyzet növekedett a standard hiba pedig csökkent.
b) Mennyi a fenti két mutató értéke a végső modellben?
Model summary 4. sor (folyamatosan vonja be a változókat, a negyedik sor a végső modell. Forward módszernél végigmegy a változókon)
Rnégyzet:0.892
St. Error: 12,763 (nekem nem pont ennyi jött ki egyikre sem, de valszeg azért, mert bénáztam, de azért kb ennyi)
c) Melyik változó hiányzik a legutolsó modellből? Miért nem került be a modellbe?
Az első táblázatban(variables entered, removed) szerepel mind a négy.Az excluded variables táblázatban már csak három, és a henger űrtartalma hiányzik, mert nem szignifikáns
d) Írjuk fel a standardizálatlan regressziós egyenletet.
Coefficients táblázat
Ykalap=bx+c
C:157,099 (és innen nem értem, hogy mér pont ennyi, bár bene van a táblázatban, de mér pont ez a c?)
Ykalap=0,093x1+(-4,733)x2+0,21x3+(-0,776)x4+c
e) Írjuk fel a standardizált regressziós egyenletet.
Ugyanúgy, csak nem a B oszlop, hanem Beta oszlop b helyén
4.sor
standardizálzànincs c
ykalap=0,253x1+(-0,344)x2+0,455x3+(-0,075)x4
f) A fentiek alapján mit mondhatunk a magyarázó változók egymáshoz viszonyított fontosságáról?
Excluded variables táblázatot nézni
„Collinearity statistics, tolerance” oszlopot nézni
4 változó a táblázat alatt felsorolva
g) Készítsünk szórásdiagramot a függő változó és minden egyes magyarázó változó között (külön-külön). Az ábrák mennyire vannak összhangban a béta előjelével és abszolút értékével?
Graphs-scatter/dot-simple scatter
Yaxisàteljesít
X axisà súly (mert y függ az x-tőlày a függő változó)
Majd ugyanúgy, csak x helyére gyorsul, évjárat, motor kerül (összesen négyszer megcsinálni)
Összhagnban vannak
Coefficients 4. sora:+ vagy – előjelű—ymegnézzük a hozzá tartozó grafikont, hogy pozitív vagy negatív meredekségű a grafikon (akkor pozitív, ha lentről indul és felfelé megy, akkor negatív, ha magasról indul és lefelé lejt)
Ha egyezik, akkor összhangban van
h) Számítsuk ki a korrelációs együtthatót a teljesítmény mért és becsült értéke között!
Analyze-correlate-bivariate
Variables:teljesít, pre1
0,947**ßkorr. Együttható
i) Számoljuk ki a becslés hibájának átlagát és szórását.
Analyze-descriptive statistics-descriptives
Variables:res3, teljesít
Átlag: 0,0
Szórás: 12,41
j) Az előző két pontban kapott eredményeket hasonlítsuk össze a Model Summary táblázatban talált megfelelő értékekkel!
Mit tapasztalunk?
H, i eredményei
Megegyeznek a megfelelő értékek
k) Számítsuk ki a FOGYASZTás és a GYORSULás közötti korrelációs együtthatót, majd ugyanezen két változó közötti parciális korrelációs együtthatót először a TELJESÍTmény, majd a TELJESÍTmény és SÚLY kontroll-változók bevonásával.
Értelmezzük a kapott eredményeket!
Analyze-correlate-bivariate
Fogyaszt-gyorsul
Korr:0,434
Analyze-correlate-partial
Variables: fogyaszt, gyorsul
Controlling: teljesít
Paste
Csökken
Ha contorllingnak MÉG a súlyt is bevesszük, akkor még tovább csökken
BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2007. április 16. hétfő 14.00.