Társadalomnéprajz
2008.12.16. 19:23
Társadalomnéprajz anyagok Ivettől
Vallási társulatok:
Szervezet:
-magától értetődő,adott
-közös cselekvési stratégia
van kultúrája
Oszloposodás: szervezetek közös cselekvést nyújtanak és keretet adnak
Céhek:érdekvédelem,de katonáskodik,eredetük pontosan nem ismert
Szerzetesrendek: világ bmely pontján megtalálhatók
Magyar vonatkozás: Pálos rend-1200 körül
VI. századtól:
-Benedek rend
-Katonai szerzetesrend: máltai,Szent István
-Koldulórendek:nem a társ.való kiszakadást, hanem éppen a közéjük tartozást tűzték ki célul; városi szegénységen akartak segíteni. pl.:Ferencesek, Klarisszák (Ferencesek női ága)
Jezsuiták: Spanyol alapítás, jézus társasága (SJ), Loyolai Szt. Ignác alapította
Klerikus-egyházi rend
-laikus: ha nem elégíti ki őket az egyház nyújtotta lehetőségek, létrehoznak saját szervezetet.
-evilági
Egyházjog: azokat a társulatokat fogadja el melyeket ő alapított
Társulatok:
Területileg:nemzetköziek,nemzetiek, plébániai
Mi a konzisztencia?
- Az anya szerepe a(z) (uradalmi) családban?
- Szubsztancia elmélete
- Különbség matri- patrialokalitás között?
- Társas munkavégzés?
- Dualizmusbana birtoknagyságok?
- Jogi népszokások forrásai?
- Paraszti polgárosodás?
- Nyugati kereszténységbeli szerzetesrendek (vagy mik?)
Én a szubsztantivizmusról azt írtam még ANNO a jegyzetembe, hogy: Olyan formális elmélet, amely a takarékoskodással függ össze, és a lényege, hogy minden folyamanak egységesnek, és stabilnak kell lennie, ehhez pedig elengedhetetlenül fontosak a társadalmi intézmények... De Polányi neve nálam is szerepel! :D
Matrilokális: a házaspár a feleség szüleivel vagy azok közelében él.
Patrilokalitás:a házasságkötés után a férj családjával vagy azok közelében élnek- férjhez költözés.
Anya szerepe az uradalmi családban:dolgozhat (napszám,kapálás), de a fő feladata a háztartás vezetése
1. Mi a Huszti-féle szociológia iskola alapelve?
2. Soroljon fel jogszokásokkal foglalkozó kutatókat.
3. Mi a szerepe az idősebb korosztálynak a jogszokásokban?
4. Mi a móring?
5. Milyen tip. szerzetesrendek vannak a nyugati kereszténységben?
6. Mi a karizma jelentése?
7. Vallási társulatok kutató Mon?
8. Szubsztantivista gazdaságelmélet jellemzői?
9. A középkori ünnepek jellemzői?
10. Nagyhagyomány-kishagyomány jellemzői?
– Tudománytörténet
– Paraszti polgárosodás
– Család
– Munka
Tudománytörténet
Társadalomtudományon belül: - néprajztudomány (történettudomány
kultúr-antropológia)
Néprajz: 1. Szellem (folklór)
2. Anyagi (tárgy)
3. Társadalom néprajz
A legkésőbbi tudomány a társadalomnéprajz. 1930-40-es évektől kezdődik.
18. sz. vége 19. sz. eleje az intézményrendszer kialakulása. A paraszti társadalmat vizsgálták a legelőször.
Tessedik Sámuel evangélikus lelkészt rendkívül érdekelte a paraszti társadalom. Szarvason született, Békés megyét vizsgálta. Látta a paraszti társadalom nehéz helyzetét, ezért kezdett el foglalkozni ezzel a témával.
Kortársai : Berzeviczy Gergely (1763-1822) felvilágosult szellemű közgazdasági író.
Az elsők között vette észre, hogy Magyarországon a feudális viszonyok gátolják a haladást. Éles bírálatban hívta fel a nemesség figyelmét a jobbágyság kizsákmányolására.
A magyar jobbágyság történetének vizsgálatával a történeti néprajz úttörője volt.
Nagyváthy János (1755-1819).
Tanulmányozta a fejlettebb német és itáliai mezőgazdaságot. 1791-ben megjelent legismertebb műve : A szorgalmatos mezei gazda
Parasztság + család, ezen belül a nők helyzete a családon belül.
A 19. sz. első fele: egy-egy tájra tagolódnak a kutatások, és ezek szerepe a társadalmon belül - folklór vizsgálat.
Nemesnépi Zakál György (1762-1822)
Az „Őrség őrnagya”, első tudományos leírója, a senyeházi (a templom körüli település egykori neve) református egyház és iskola szervezője és építője.
Plánder Ferenc (1796-1867)
Római katolikus lelkész. Alapos ismerője volt a dél-zalai népéletnek. A reformkorban a paraszti élet viszonyai iránti érdeklődés jellemezte.
Orbán Balázs (1830-1890) báró
Író, néprajzi gyűjtő. Székelyföld leírása.
19.sz..- 20 .sz.- 1. Magyarország városai, vármegyéi
2. Osztrák-Magyar Monarchia képei
Ezekben nem csupán a paraszti társadalom, hanem a többi réteg bemutatása is megjelenik.
Fél Edit (1910-)
Etnográfus, a történelemtudományok kandidátusa (néprajz, 1957). Kutatómunkájának középpontjában a paraszti társadalom kérdései állnak. Helyzetképet adott egy dunántúli falu kultúrájáról, társadalmáról, vizsgálta a családszervezet, rokonsági intézmények, nemzetség, a munkában való kooperáció, a falusi társadalom rétegződése kérdéseit.
Igazi rálátás a paraszti társadalomra. Kutatásai esettanulmányok.
Népi szociográfia, népi írók. Irodalmi leírások szép nyelvezettel. (Pl.: Szabó Dezső)
Céljuk: Feltárni a problémáikat, életüket hitelességre törekedve. Vallották, a paraszti erkölcs javíthat a társadalom helyzetén.
Témáik: Földosztás kérdése.
Györffy István (1884-1939) etnográfus, egyetemi tanár.
Az anyagi kultúrával, majd egyre szélesebb körű településtörténettel kezdett foglalkozni. Foglalkozott a kunság néprajzi problémáival, különböző néprajzi csoportok kialakulásának körülményeivel. Parasztgazdaságok élete.
20. század második felétől: paraszti társadalom mellett a munkásosztály néprajza. A kutatások szovjet irányvonal mentén történnek.
Korszakok:
19.sz. közepe – 20.sz. Eleje
1948-tól a jobbágy fogalom megszűnik, megjelenik a parasztság.
Dualizmus: A történeti Magyaro. utolsó korszaka. Az 1867-es kiegyezést követően a Habsburg Monarchia dualista, kétközpontú állammá, Osztrák-Magyar Monarchiává alakult át. A dualizmusban legfontosabb a polgárosodás.
A 19.sz. derekától megszűnik a jobbágyi alávetettség. A 18.sz-tól már elkezdődött a felszabadításuk.
1832-ben megszűnik a röghöz kötöttség.
Gabonakonjuktúra: a 19. sz.-ban az európai piacokon hatalmas igény mutatkozott az amerikai gabonára.
A változásokban nagy szerepe van az ipari forradalomnak. Megindul a piacra termelés, melyhez már a parasztok is csatlakoznak. Ez beindítja a polgárosodást. Megkezdődik az urbanizáció (városiasodás). A parasztság gondolkodásában megjelenik a gazdaöntudat, valamint a piacorientáltság.
Társadalmi és kulturális folyamatok, mely során a parasztság megszabadul feudális életmódbeliségével, jogi kötöttségeivel. A tőkés társadalom önálló tőkéjével és munkaerejével rendelkező tagja lesz.
Zsellérek: a tágabb értelemben vett jobbágyság alsó rétege. A jobbágyfelszabadítás során a zsellérek nagy többsége jelentéktelen mennyiségű telki földdel rendelkezett. A munka fejében terményt kaptak.
Summások: öt-hét hónapra mindenféle mezőgazdasági munka elvégzésére szerződtek előre meghatározott bérért az uradalmakhoz. Idénymunka. A fizettség szintén termény.
Cselédség: Városokban, főleg háztartásokban. Innen már a polgári behatások eljuthattak a parasztsághoz. Pl.: táplálkozás, ruhaviselet (elhagyják a népi ruhát „kivetkőzés” folyamata)
Kisbirtok: (10 hold) esetleges kitörési lehetőség, ha rendelkezett valaki vele.
Középbirtok: vagyonosodás-polgárosodás megmutatkozik: építkezés, berendezés (tükrös szekrények
rajz
Településszerkezet: Mezővárosok – falu – tanya
A 18.sz-tól alakult újra a törökök kimenetelét követően.
Tanyasodás: a 19.sz. második felétől a mezővárosokban lakókra volt jellemző a kiköltözés.
A tanyák is bekapcsolódtak a kereskedelembe.
Táblázat
Mezőgazdaságból élők : 1870: 70 %
1900: 66,5 %
1920 után nőtt a földtulajdonosok száma.
Paraszt meghatározása: Megélhetésüket elsősorban mezőgazdasági munkákból biztosítják.
Saját maguk végzik a fizikai munkát.
Vállalkozó: Nem saját maga végzi a munkát.
A dualizmustól megfigyelhető az iparosodás folyamata. Már nem csak kézművesektől történik az iparcikkek vásárlása, hanem nagyobb céhektől is. Elkezdődik a mezőgazdaság gépiesítése. Ez mind a hagyományos paraszti munkák megváltozásával jár. Az országot védővámok védték.
Az iparcikkek árai megemelkedtek, a mezőgazdasági áruk árai csökkentek. Ebből következően a kereset is csökkent a mezőgazdaságban.
A gépek megérkezésével nő a munkanélküliség és elkezdődik a kivándorlás. Az emberek az iparban próbálkoznak elhelyezkedni..
Mezőgazdasági munkában dolgozók aránya:
1910: 55.8 %
1920: 54,8 %
1930: 51,8 % (földtörvény!!)
1941: 47,8 %
25 holdnyi területtel rendelkező gazdaságok képesek a piacra termelni. (földminőség, növénykultúra)
1890-es évek: Filoxéra-vész (bogár) erősen sújtotta a szőlő-vidékeket. Így a rosszabb minőségű homoktalajokról kezdtek hatalmas területeket betelepíteni szőlővel. Ez a terület később munkalehetőségeket biztosít.
1945-ös földreform: nagyszámú földosztás.
Nemzeti Parasztpárt: A legradikálisabb párt. 100 hold feletti parcellák felosztása. Még az egyházi tulajdonban lévők is.
Kommunisták: hasonlóan radikálisak
FKGP: 300 hold feletti birtokok felosztása, legreálisabb hozzáállás.
Jogosultak: - földnélküliek, elsősorban nagycsaládosok.
- politika – antifasiszták, valamint leszármazottaik (60 év a korhatár)
- min. 3 hold
- max. 15 hold
75500 ember jutott földhöz
Az ország területének 35 %-a lett szétosztva.
Átlag 5,1 kataszteri hold
Ez a folyamat a kollektivizálódáshoz vezet.
1948-49. - a tsz. szerveződés első hulláma (földnélküliek, nagyon kis birtokosok)
- agitáció (erőszak, beszéd)
- beszolgáltatás
- alacsony felvásárlási ár
- megbélyegzés – kuláknak minősítés
1950-es években 50-70ezer paraszt lett kuláknak minősítve.
1950-53.: - 120ezer-ről 366ezer-re nőtt a beléptetettek száma
- 300ezer elhagyja a mezőgazdaságot, és az iparban helyezkedik el.
1959-61.: - teljes kollektivizálás
- mindenütt létrejöttek a tsz-ek
- a háztáji megmaradt, ebből lehetett a piacra termelni.
A tsz-ben a munka értéke átértékelődik.
Az '50-es években 79 % egyéni gazdálkodó,
1962-ben már 75 %-a tsz-ben dolgozik.
Ez a tsz. modell nem azonos a szovjettel.
1989-ben: visszarendeződés
reprivatizáció
49-es tulajdon visszaadása (kárpótlási jegyek)
Kft-k megalakulása
1990-es évek:
1. polgárosodás folyamata
2. parasztosodás -kisebb családi birtokok
3. nagy réteg tsz-ekben marad
4. proliteráció (prolisodás) – munkahelyüket elvesztők
Antropológia
Az ember a tevékenységeit nem mindig racionálisan végzi.
Gazdaságtan: Javak szolgáltatása; termelések eloszlásával, fogyasztásával foglalkozik
A társadalmi és gazdasági rendszer függ egymástól.
Nehéz elválasztani a kultúrától, mert teljesen beleágyazódik.
(család, közeli környezet)
Hivatkozás Codelye: A társadalmi élet összefüggésben van a gazdasággal és együtt kell vizsgálni.
Az ember a természeténél fogva törekvő lény.(profitra törekszik)
Még az elmaradott társadalmak is erre törekednek.
19-20. sz. elején került feldolgozásra, hogy hogyan is működött az ősközösségi társadalom gazdasági rendszere.
Malinowski: Egy sziget gazdasági életét tanulmányozta.
A kagylóhéj, mint ékszer nagy értéket képviselt. Folyamatosan cserélték egymás között, s mint kiderült, főleg a társadalmi kapcsolatok fenntartása miatt.
Szubsztantivizmus: Polányi Károly
Paraszti társadalmi, gazdasági rendszerek főbb jellemzői
Ebben a rendszerben az egyénnek „arca” van a gazdaságban. A javak nagysága szerint hierarchiára épül.
Ellenben az ipari társadalom közvetlen kapcsolatra épül.
Alan McFarlane: A parasztság, mint a kistermelők rendszere általában egyszerű eszközökkel dolgozik. Elsődleges célja a földművelés. Jellemző a földtulajdon és a bérlet kis mértéke.
Alapvető egység: A tulajdonlás és a termelés
Termelési egységek: legkisebb a család
A termelés mértéke függ: a család, és az egyén teljesítő képességétől (fizikumától)
Thomas Znamiczki? : Elsődleges cél a gyermekekről való gondoskodás. A föld nem saját tulajdon, hanem annak használati joga továbbszáll a gyermekekre.
Az ilyen paraszti társadalmakban megvan mindenkinek a saját munkaterülete, és így gyermekkortól „szocializálódik”. A munkát elsősorban a család látja el, és csak kevés részét végzik napszámosok.
A helyi csere és a piac hiánya.
A pénzre, mint a vagyon halmozásának eszközére gondoltak
A földnek szimbolikus jelentése is van. Fontosak az érzelmek (földosztás Erdélyben). Másodsorban van csak gazdasági értéke.
Családon belüli alárendeltség:
A nők szerepe: Fiatalon házasságkötés.
Ösztönzés a minél több gyermekre.
A házasság egy gazdasági vállalkozás is.
Szerelem nélküliség, megbélyegzik a későn házasodókat.
A paraszti társadalmakban rendkívül fontos a családteremtés, ez mindennek az alapja. Fontos a minél több gyermek, bár ez már elavult nézet.
Falu: Társadalmi közösség. Kulturális, társadalmi csoport, hely, melyhez az emberek születésük és kapcsolataik révén kötődnek. Fontosak a személyes kapcsolatok.
Falusi társadalom kapcsolatrendszere:
Testvérfalvak rendszere.
1989-es rendszerváltás:
Társadalmi problémák: - új birtokviszonyok
- modernizációs folyamatok
- gazdasági problémák.
Identitás: - azonosság, társadalmi hovatartozás érzése
- Megmaradás ideológiája: új kapcsolatrendszer létrehozása.
Testvérfalu kapcsolatok kiépítése : ünnepek, szabadidő eltöltése (turizmus)
Nemcsak magyarországi falvakkal épül ki.
Magyarországi falvakkal a fő cél az identitás megőrzése.
- Kulturális késztetés: történelmi hagyományok
új hagyományok (falunap, harangavatás … stb.)
2. Turisztikai késztetés: egzotikumok keresése,
mindennapokból való kilépés.
- Lokalitás: helyi jellegekhez, sajátságokhoz ragaszkodás,
a szülőhaza érzése.
- Gazdaság: csere, befektetés , oktatás
A kapcsolatot tartó települések között nincsen térbeli szabályosság. Pl: határmelletti.
Turizmus: - a határok időleges megszűntetésének következménye a kulturális és érzelmi állapotokon megmutatkozik.
- látogatás
- bevásárlás
- Fontos a kapcsolat működtetése szempontjából a politikai kapcsolatok fenntartása.
- Delegációk összetétele.
Az erdélyi és a Ny.E. falvak kapcsolata:
- A NyE. falvak segítség nyújtása az erdélyi falvak felé.
- A települések közötti szociológiai megegyezés.
- Értelmiség megegyezése és kb. azonos létszámú kell legyen.
- Ezek a kapcsolatok egy idő után megszűntek!
Nem tudtak egymással megfelelő kapcsolatot kiépíteni. A kultúrák különbözősége.
A kapcsolatrendszerek megváltozása a 2004-es választás után:
- Határkezelés gondatlansága.
- A szavazás rendkívüli módon befolyásolta a testvérfalvak kapcsolatát.
A válaszreakciók Erdély részéről: - gyászszertartások (temetés-szerű)
- feliratok (székely kapukon)
Oka: csalódottság, elkeseredettség, kisemmizés érzése.
Későbbi következmények: - az erdélyiség kihangsúlyozása, mind a vallás szempontjából, min politikailag.
- nemzeti színű szalagokon megjelenik a fekete szalag
- ünnepségeken tüntető megemlékezések megváltozása (a magyar kormányfő üzenete alatt a zászlók leengedése)
- A március 15-i ünnepségek voltak elsősorban azok a helyszínek, ahol kifejezték ellenszenvüket az erdélyiek az anyaország iránt.
- Ezen segített valamennyit a csíksomlyói búcsú, ahol találkoztak az erdélyiek az igennel szavazó magyarokkal.
A középkorban működő társadalom jellegzetességei:
- A szent és a profán között sokkal nagyobb az „átjáró”, mint ma.
- A vallás eszmei mondanivalóját leginkább vizuálisan mutatták meg → pl.: templomok festményei, stb…
- A népi hiedelemvilág és a vallás szintetikus egységet alkotnak ekkor.
Pl.: ördögűzés → régen kolostorokban, később úgy jelenik meg, mint a népi kultúra része
- a templom tereket mágikusan védték.
- Sokkal otthonosabban viselkedtek az emberek a szakrális tereken ( pl.: templomokban). Nincs kegyes ájtatosság, piétizmus. (pl.: Csíksomlyó → templom alvás /a templomban alszanak/) Ř otthonosabban használják (Moldvai csángókra a legjellemzőbb)
- A profán mód nem áll szemben a szakralitással. (pl.: Moldvai csángóknál a gyermekek büntetése → meztelenre vetkőztetés)
Világkép:
- A bűnöknek és az érdemeknek van jelentősége – mindenki azt kapja, amit érdemel. Jó →menny; rossz → túlvilágon bűnhődés) Ř Ítélkező vallás. (Bergyajer szerint)
- Az isteni szférákhoz tartozó erőknél a rossznak is meg kell nyilvánulni. Ahol van szent, ott van démon is. (Ma is számos ilyen küzdelemmel lehet találkozni.)
- A gonoszokra úgy tekint, mint valami, ami a jóért van. → A szentség és a szakralitás elképzelhetetlen a gonosz és a rossz nélkül. → Ezek és ezekhez hasonló ellentétes dolgok jellemzik a középkori társadalmat. → jellemzőek a paradoxonok.
- Furcsa társításai vannak, egyszerre vannak jelen a spirituális, szakrális dolgok és földi, profán dolgok.
spriritualitás ↔ földi dolgok
szakralitás ↔ profanitás
pl.: kigúnyolják a tudatlanokat, a tudatlanságot, mégis ez kell a teljes „megtisztuláshoz”
- Nincs erős határ a két gondolkodási forma között.
Michail Baktyin: - A középkori karneválok szerkezetét vizsgálta az emberek nevetését megfigyelve. A maga egységében vizsgálta.
- Konceptuális – forma (pl. egy karneválon keresztül meg lehet ismerni a középkori embert és a középkori társadalmat.)
- Megmutatja a karneválszerű ünnepek univerzalitását és ambivalenciáját.
- Groteszk realizmus a középkori ember esztétikai koncepcióját fejezi ki → a világra való nyitottságra gondol.
ň
A középkori ember kettős életet él.
1. Komor, komoly, a hierarchiának szentelt dogmatikus, áhitatos, „piétás” életet.
2. Karnevál, utcai élet, ahol jellemzőek az istenkáromlások, a profán megnyilvánulások, a felhőtlen szórakozás.
Ú
Mindkettő legitim (elfogadott) volt. Nem megtagadja a komoly értékeket a karnevál, hanem abból indul ki.
Ünnepek:
- Túlzott szabadosság jellemzi.
|