Holnapra feladatok
Zsuzsi 2008.06.12. 20:47
Anikó átküldte mit tervez a holnapi korrepetálásra!
Spss gyakorlás
1. Adatmátrix létrehozása /NYELV.sav/
a) Az adatmátrixunkat egészítsük ki egy újabb változóval:
A vizsgázó életkora:
14, 20, 18, 22, 19, 21
Adjuk meg a változó leírását az alábbiak szerint:
A változó neve: kor,
típusa: numerikus,
hossza: 2 egész, 0 tizedesjegy,
a hiányzó adat kódja: 9,
A változó címkéje: Életkor
b) A NEM változónál adjuk meg a változóértékek címkéjét:
1: férfi, 2: nő.
2. Recode: A TESZT változó adatainak felhasználásával hozzuk létre az EREDMÉNY változót, amelynek az 1. kategóriájában azok vannak, akik a teszten legfeljebb 30 pontot szereztek, a 2. kategóriában pedig a legalább 31 pontosak szerepelnek.
Compute: e) A PONTSZÁM nevű új változóban számoljuk meg, összesen hány pontot szereztek a vizsgázók a 3 vizsgán (SZÓBELI, TESZT, FORDÍTÁS).
Count: /Sz2001d.sav/ A v12a-f változókból számoljuk össze, hogy a megkérdezettek hány különböző plusz jövedelemforrással rendelkeznek (új változó neve legyen : PLUSZJÖV, az egyéb jövedelemforrások száma)
Automatic Recode: /NYELV.sav/ Hozzuk létre a LHELYKÓD nevű numerikus változót, amely a települések nevének (LAKHELY) numerikus kódját tartalmazza, ábécé szerint növekvő sorrendben.
3. Megfigyelési egységek rendezése (Sort cases): Rendezzük sorba az adatállományunkat a FORDÍTÁS eredménye szerint csökkenő sorrendbe.
Adatállományok összeillesztése (Merge Files):
a) Add Cases
Illesszük össze a A.SAV és B.SAV adatállományokat.
A két adatállomány ugyanazon kérdésekre adott válaszokat tartalmaz különböző megfigyelési egységekre.
b)Add variables
Illesszük össze az A.SAV és C.SAV adatállományokat.
A két adatállomány ugyanazon megfigyelési egységekre vonatkozó különböző adatokat tartalmaz.
A megfigyelési egységek azonosítására kulcsváltozóként a SORSZÁM változót használjuk.
4. Weight Cases: /NYELV.sav/ Súlyozzuk az adatállományunkat úgy, hogy mindenki a TESTVÉReinek számával azonos súllyal szerepeljen a mintában.
Select Cases: válasszuk ki véletlenszerűen a minta 10%-át
5. Frequencies: /KOCSIK.sav/ Készítsünk gyakorisági eloszlást a TELJESÍT változóra.
Határozzuk meg a változó átlagát, mediánját, és a kvartilisek értékét.
Készítsük el a változó hisztogramját is.
Átlag: Medián:
Kvartilisek:
6. Descriptives: A változók átlaga szerint csökkenő sorrendben egy táblázatban írassuk ki az alábbi változók legfontosabb leíró statisztikáinak (átlag, szórás, minimum, maximum) értékét: GYORSUL, ÉVJÁRAT, HENGER
Készítsük el a fenti változók standardizálásával nyert új változókat is.
Mennyi a GYORSUL változó standardizált értéke az utolsó megfigyelési egységnél ?
ZGYORSUL=
8. Crosstabs
Van-e kapcsolat az autók EREDETe és a fogyasztást jellemző FOGYKAT változó között ? (Az utóbbi változót is tekintsük kategoriális/nominális változónak!) A kereszttáblákban írassuk ki a megfigyelt és várt gyakoriságokat.
I. a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e kapcsolat:
9. T-próbák
Egymintás T-próba: /IRODA.sav/
Ellenőrizzük azt a hipotézisünket, hogy a mintánk olyan sokaságból származik, ahol a kezdőfizetés (KEZDFIZ) átlaga 17500 Ft.
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist:
Független kétmintás T-próba /JAZZ.sav/
Van-e szignifikáns különbség a férfiak és nők (NEM=1 ill. NEM=2) átlagéletkora (KOR) ?
I: A szórások teszteléséhez:
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e különbség:
II. Az átlagok teszteléséhez:
a) Milyen statisztikát használunk a/2) Melyik sorból olvassuk le?
b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e különbség:
Kapcsolt kétmintás T-próba: /IRODA.sav/
Van-e szignifikáns különbség a kezdőfizetés (KEZDFIZ) és a jelenlegi fizetés (FIZETÉS) átlaga között?
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e különbség:
10. Egyszempontos variancia-analízis ( One-way ANOVA)
Különbözik-e a fizetések átlaga (FIZETÉS) a három beosztási pozícióban (BEOSZTÁS) ?
Írassuk ki a csoportátlagokat!
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e különbség:
Vagy /KOCSIK.sav/
A megfelelő statisztikai teszttel ellenőrizzük, hogy van-e különbség az autók GYORSULásának átlagában, ha a teljesítmény hétfokú kategorizálása (TELJ7) alapján csoportosítunk?
Írassuk ki a csoportátlagokat!
Oszlopdiagrammal is szemléltessük a csoportátlagokat!
11.Korrelációs együttható
Van-e kapcsolat az autók fogyasztása (FOGYASZT) és teljesítménye (TELJESÍT) között?
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f) Van-e kapscolat:
Parciális korrelációs együttható
A SÚLY kontroll-változó bevonásával mit tapasztalunk a fenti két változó kapcsolatáról?
Vagy Értelmezzük a fenti két változó kapcsolatát a súly változó hatásának kiszűrésével!
c) Mennyi a statisztika értéke:
12. Egyszeres lineáris regresszió
/KOCSIK.sav/
a)Becsüljük meg a súly hatását a teljesítményre!
Milyen statisztikát használunk: c) Mennyi a statisztika értéke:
Írjuk fel a regressziós egyenest!
b)A súly változó segítségével a teljesítmény mekkora részét tudjuk megmagyarázni?
c)Mekkora a hibatag szórása?
d)Jó-e a regressziós becslésünk?
Milyen statisztikát használunk: Mi a H0 :
Mennyi a statisztika értéke: Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
Elfogadjuk-e a null-hipotézist: Jó-e a becslés?:
Többszörös lineáris regresszió: /KOCSIK.sav/
Többszörös lineáris regresszióval vizsgáljuk meg, hogy az autók TELJESÍTménye hogyan függ a SÚLYtól, GYORSULástól, ÉVJÁRATtól és a MOTOR hengerűrtartalmától. A Forward módszert alkalmazzuk.
a) Melyik független változóknak van szignifikáns hatásuk?
b) Írjuk fel a standardizált regressziós egyenletet!
c) A szignifikáns változók egymáshoz viszonyítva mennyire fontosak a regresszió szempontjából?
Milyen statisztikát használunk?
Melyik változó a legfontosabb? Mekkora a statisztika értéke ennél?
d) Szignifikáns-e a regressziós modellünk?
Milyen statisztikát használunk: Mi a H0 :
Mennyi a statisztika értéke: Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
Elfogadjuk-e a null-hipotézist: Jó-e a modellünk?:
d)A független változók a függő változó szórásnégyzetének hány százalékát magyarázzák meg?
e) Mekkora a hibatag szórása?
13.
Chi-négyzet ( Illeszkedésvizsgálat) / Szeged2001végl.sav/
Ellenőrizzük azt a hipotézisünket, hogy a KORKAT2 változó 3 kategóriája azonos arányban fordul elő a sokaságban.
Vagy:
Illeszkednek-e az adataink ahhoz a hipotézishez, hogy ugyanennél a változónál a 3 korcsoport létszámának egymáshoz viszonyított aránya 35-35-30?
a) Milyen statisztikát használunk: b) Mi a H0 :
c) Mennyi a statisztika értéke: d) Mekkora a hozzátartozó szignifikancia-érték:
e) Elfogadjuk-e a null-hipotézist: f)Döntés:
Kolmogorov-Smirnov teszt
Tekinthetjük-e a KÉRDPERC változót normális eloszlásúnak? (H0, statisztika-érték, szignifikancia-érték, döntés)
c)Binomiális teszt (H0, statisztika-érték, szignifikancia-érték, döntés)
Binomiális teszttel ellenőrizzük azt a hipotézist, hogy az EU csatlakozást támogatók aránya (2001-ben, Szegeden) pontosan 80%.
d) Mann-Whitney (nemparaméteres teszt két független mintára)
Hozzunk létre új változót, amely azt tartalmazza, hogy a KOR szerint sorbarendezve ki hányadik helyen szerepel a listában. (A változó automatikusan az RKOR nevet kapja majd.)
Az így keletkezett ordinális mérési szintű változóval teszteljük, hogy van-e különbség azok életkorában, akik tudják és akik nem tudják az önkormányzati képviselő nevét (v72)? (H0, statisztika-érték, szignifikancia-érték, döntés)
e)Rankorreláció (Kendall-tau)
Van-e kapcsolat az RKOR és a v91 változó között? Mindkét változót tekintsük ordinális mérési szintűnek! (H0, statisztika-érték, szignifikancia-érték, döntés)
|