Szalai Erzsébet: Az elitek átváltozása
Tanulmányok és publicisztikai írások 1994-1996
Az elitek metamorfózisa
1989-es Az új elit c. tanulmányából indul ki.
: Hankiss Elemér elméletével folytatott vita jelentette a kiindulópontot.
9 cikke szerint az állami és pártbürokrácia a régi rendszeren belüli hatalmát & privilégiumait átkonvertálja az új rendszerbe (elsősorban a piaci szférába).
Szalai más perspektívákat figyelt meg a ’80-as évek végén zajló társadalmi-hatalmi változások kapcsán.
Abból indult ki, hogy: - sem az állami, sem a pártbürokráciát nem tartja egységesnek
- a hatalmi szerkezet lényegi vonása épp ez a megosztottság
1988-ban már létrejött a szövetség a hagyományos rendpárt és a technokraták között, és egyúttal megszületésétől fogva felbomlóban volt. " a technokrata nemzedék nem engedi, hogy a régi elit az általuk megszerzett hivatali, banki, stb. pozíciókat megszerezze
9 ők voltak az a nemzedék, akik már részben meghódították a politikai-gazdasági hatalmi pozíciókat, kizárólagos egyezkedés
- nincs egységes régi kommunista elit a 80-as évek végén
- a „fiatalok” az évtized elejétől tágították az államszocializmus kereteit
• konzervatív-liberális, pragmatikus, technokrata értékrend
kérdés: a rendszerváltó elit milyen változásokon ment át?
• a politikai rendszerváltás beindításában 3 elitcsoportnak volt szerepe:
- késő-kádári technokrácia
- hatalmi intézményeken kívül elhelyezkedő demokratikus ellenzék
- új reformer értelmiség
9 egyik része demokratikus ellenzék köré csop.
9 másik a nemzeti ideológiák köré szerveződő népi írókhoz
- látens szövetségük alapja: hasonló törekvések " a pártállam hatókörének szűkítése
A 80-as évek elejétől mindhárom növekvő informális hatalommal bír.
II. felétől csúcshatalmi pozíciók meghódítására törekszenek
1: formális hatalom, 2-3: informális befolyás kibővítése 8
• azonos vonások:
- erős küldetéstudat, ami a liberális demokrácia idealizálásában jelenik meg; kivéve 3: a két világháború közötti népi baloldalhoz állt közel
- „illúziók, hit nélkül” beállítódás
9 az államszocializmus kereteinek meghaladására érzett késztetés 1 racionalitás szintjén a rendszerhez tartozó alapvonások megvált. nem tartotta lehetségesnek " bizonytalanság " szerepkonfliktus & informális hatalomgyakorlás iránti vonzódás
" a nyílt felelősségvállalástól való tartózkodás is benne volt
• a politikai rendszerváltás idején ez a látens szövetség felbomlott:
késő-kádári technokrácia – demokratikus ellenzék+ hozzá tartozó reformer értelmiség konfliktusa $ $
MSZP SZDSZ
- egyetértenek: a magyar gazdaságot a fejlett liberális demokrácia mintájára kell átalakítani
2
ez idegen nálunk
Hogyan fogja ez a társadalom különböző rétegeit érinteni?
Hogyan lehet széles rétegeket az átalakulásban érdekeltté tenni?
+ a spontán privatizáció folytatása társadalmi ellenérzéseket szül
- tét: ki vezényelje ezt a folyamatot, az új rendszerben kinek a kezébe kerül a főhatalom
" MDF nyertes: - hatott a népi írók társadalmi empátiája
- felismerték a felemás polgárosodás igényét (irreális: nyugat-európai életszínvonal + kádári informális különalkukra épülő polgárosodás)
• bomlási folyamat a rendszerváltó eliteken belül
1: - magas szintű képzettséggel, konvertálható tudással rendelkező tagjai az üzleti szférába, kivéve néhány szakember, akik korábban a Németh-kormányban foglalt helyet
9 Nemzeti Bank köré csoportosultak, mint ellenpólus; ez megszűnt
- másod-harmadvonala a bürokrácia középszintjein helyezkedett el, akik maradtak
9 egy részük a keresztény-konzervatív klientúra részévé váltak" csúcshatalmi pozíciók
2: - SZDSZ magját alkotó demokratikus ellenzék az intézményesüléstől kezdve leválás a pártról" belőlük formálódó kulturális elit egyik domináns csoportja
9 DE csak az uralkodó koalícióval szemben érv. kritikai értelmiségi hagyomány, amúgy megmaradt SZDSZ holdudvarában
- maradók: hatalomorientált imázs létrehozása, politikusi szerep megformálása
3: - kulturális tőkét politikai tőkévé konvertáltál, politikussá váltak
- állami bürokrácia/ üzleti szféra felé mozdultak el
- korábbi szerepet folytatni akarók a) egyszerre lojális és autonóm akart lenni
tanácsadók, de a médiában független értelmiségiként
b) valódi autonómiát akart (kisebbségben)
I rendszerváltó elitek
Politikusok, állami bürokraták, üzletemberek, pártértelmiség, állami értelmiség, független értelmiség
Radikális rendszerváltó szerepüket - politikai tőke megtartásával - gazdasági és kulturális tőkévé konvertálták" hatalmi szerkezet meghatározó részévé váltak
Belőlük jöttek létre az 1990-94-es politikai ellenzék vezető erői
MSZP és SZDSZ vezetősége (téma szempontjából)
• új szövetség
Keresztény-konzervatív uralkodó rend 1 rendszerváltó elitekből létrejövő többi elitcsoport
és a hozzájuk kapcs. értelmiség (értékrendszerbeli kül.)
- ez az ellentét olyan ütemben éleződött ki, ahogyan világossá vált, hogy neoliberális gazdaságszerkezeti vált. van szükség
- a hatalomért küzdő elitcsoportoknak meg kellett különböztetnie magát a hatalmon lévőktől, és fordítva
- ebből következik a szélsőjobboldal megjelenése
9 kérdések felvetésére mert vállalkozni
Csurka István náci szellemiségű dolgozata után kevesen merték releváns problémaként megfogalmazni a benn foglaltakat" a rendszerváltó elit kiközösítette, MDF vezérkart is
- megszületett a Demokratikus Charta (1991) " újraintegrálás
17 pontban a demokrácia kritériumait foglalta össze
MSZP – SZDSZ közeledése (az informális kapcsolatok valójában soha nem szakadtak meg)
- érdekeken alapult " MSZP: budapesti értelmiség köreibe való bejutás
" SZDSZ: társadalmi bázis kiszélesítése
Csúcspontja: 1994 tavaszán az új kormánykoalíció
- jelentős szerepe volt a rendszerváltás után kialakuló kis- és középvállalkozói, vállalatvezetői körnek, akik előnyöket reméltek a hatalomra jutástól
- koalíción belüli főhatalom: MSZP " rajta keresztül a késő-kádári technokrácia:
Az MSZP-s " parlamenti képviselők több mint 1/3-a a késő-kádári párt-szakszervezeti és megyei tanácsi bürökráciákban tevékenykedett
" a párt vezetése is -Horn Gyulán kívül- ugyanebből a csoportból
" a gazdasági hatalom viszont Békesi László, első vonalbeli reformer pénzügyminiszter kezében
Az SZDSZ is részt kapott a politikai hatalomból.
Jelentős szerephez jutott még a vállalkozói kör, amely a 2 párt tevékenységét segítette.
AZ SZDSZ gazdaságpolitikusai 1 kivétellel nem kerültek formális hatalmi pozícióba" erről megoszlanak a vélemények, hogy miért? (kiszorították/ nem vállalt)
• 80-as évek viszonyai rekonstruálódtak:
- demokratikus ellenzék és az új reformer értelmiség ideologizál
- késő-kádári technokrácia cselekszik
Kulturális hatalom: " demokratikus ellenzék és utódaik
" új reformer értelmiség hozzájuk ill. MSZP-hez kapcs. része
Formális hatalom megszerzése & informális hatalmi befolyás kiszélesítése egyszerre
I az új hatalmi intézmények a formális és informális szerveződés határán
pl. miniszterelnök mellett tanácsadó testület " késő-kádári technokrácia krémje+ párt- és állami értelmiségiek
Az 1989-es előrejelzése az új elit térhódításáról 1994-re vált valóra! DE nem kizárólagos hatalom
• az új elitet a társadalom biztonságigénye segítette hatalomra
Pedig a változás, a reformok konkrét életfeltételeket érintő következményei homályban…
MSZP-nek minden jelentős társadalmi csoport felé megvolt a maga arca
9 ellentétek elfojtása!
- a kormányprogramban restrikciós intézkedések: belföldi kereslet szűkítése+ lakossági fogyasztás visszafogása " senkinek nem állt érdekében!!
- a privatizációs folyamat leállt " gazdasági erőcsoportok küzdelme áll mögötte; készpénzes/ „osztogatásos”?
Vagyis a már kialakult gazdasági-hatalmi viszonyokat stabilizálni/ új vállalkozói csoportok?
(Békesi László) (Horn Gyula)
" meggyőződések, hitek konfliktusáról is van szó
1994 második felében erősödő társadalmi elégedetlenség, eldöntetlen alapkérdések
- a késő-kádári technokrácia és a demokratikus ellenzék mindig vmilyen közös ellenféllel szemben (pártállam; keresztény-konzervatív)
9 a harc kimerítette, nem gondolta végig az ország előtt álló lehetőségeket
1995 jan. Békesi László lemondása
" Bokros Lajos pénzügyminiszter
" Surányi György MNB elnöke
A korábbi egyoldalú restrikció helyett a gazdasági elit kedvezményezése, látványos gesztusok a nagytőke felé
1995 nyarán koalíciós válság
A Bokros-csomaggal csak szóban ért egyet a gazdasági elit, lobby.
" csoportjai nyomást gyakorolnak a kormányzatra a restrikciós gazdaságpolitika fellazításáért
- új erős lobbyk
- bizalomvesztés érzékelése " pánik a koalíciós feleknél, egymás ellen fordítja az agresszió
• válság oka: Békesi-, Bokros-csomag mögött álló közgazdasági elit nem tudott mit kezdeni azzal a kihívással, hogy az államszocializmus összeomlott
- képtelenek az állam és a gazdaságpolitika szerepét újraértelmezni
A rendszerváltó elitek regenerálódása nem lesz tartós.
• 1989-ben így gondolta Szalai (ma is): - a gazdasági helyzet nem fog számottevően javulni
- jövedelemkülönbségek növekedése
- új elit nyugat-európai életszínvonal
2
- tömeges szegénység!
- gazdasági+ szociális feszültségek " új elit gyengül
• Ami fontos lenne: - civil társadalom felélesztése
- a politikailag független gazdasági szereplők megerősítése
- az autonóm értelmiségi szerep fennmaradása