Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
ÉVFOLYAM KIRÁNDULÁS
Lezárt szavazások
 
Statisztika:)
Indulás: 2006-11-25
 
Egysoros

[dt]
 
franticfox.atw.hu

 
dbenyo.extra.hu

 
Szigorlati tételek
Szigorlati tételek : 25. tétel

25. tétel

Vincze Anikó  2007.06.01. 23:19

A mező, a habitus , és az osztályhabitus fogalmának szerepe Pierre Bourdieu szociológiájában

- Pierre Bourdieu XX. századi francia szociológus, a II. világháború utáni szociológia egyik kiemelkedő alakja

- szociológiája széles spektrumú ( antropológusként kezdte pályáját),

→ foglalkozott: művészet szociológiával Művészet szabályai  /1993/

                          iskola- ill . oktatásszociológiával Homo Academicus /1984/

                                                                                    Az állami nemesek /1989/

-Bourdieu inkább konfliktuselvű volt, szociológiáját „leleplező” (csendháborító) szociológiának is szokták nevezni

→ társadalomfelfogása: a társadalomn megpróbálja elfedni tényleges működését

    • a társadalom működési elve: a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése ezt igyekszik elfedni azáltal, hogy egy nyitott képződményként tűnteti fel magát.

- a társadalom működésében jellemző a szimbolikus uralom és a szimbólikus erőszak

    • szimbólikus uralom: az a társadalmi asszimmetria, amely az uralommentesség illúzióját kelti, elfedi a társadalmi asszimmetriák létezését
    • szimbólikus erőszak: erőszaktétel a megerőszakoltság érzete nélkül ( pl. divat)

- Bourdieu szerint a szociológus feladata a társadalom leleplezése, ő is erre törekszik, a társadalom működésének megmagyarázásával, az egyenlőtlenségek újratermelődésének bemutatásával 

- szociológiájának 2 központi fogalma: a mező és a habitus

- ezeket a fogalmakat már mások is használták

   → Kurt Lewin a mezőt

   → Norbert Elias a habitust, A civilizáció folyamata című művében

- Bourdieu vezette be ezeket a fogalmakat a szociológiai köztudatba, ő tette népszerűvé őket

- e két fogalmon keresztül probálja meg feloldani a szociológiában (és a társadalom- tudományokban) meglevő alapkonfliktust, a módszertani individualizmus (mikroszociológia) és a módszertani kollektivizmus (makroszociológia) között

    • Mikroszociológia: az emberi cselekvésekből indul ki, innen magyarázza meg a társadalmi jelenségeket és a társadalmi intézményeket. Ez a weberiánus megközelítés
    • Makroszociológia: a társadalomból, mint objektív emberfeletti képződményből indul ki, amely kényszerítő erővel hat az emberek cselekvéseire. Ez a durkheimiánus megközelítés

- ez a két szemléletmód állandó konfliktust jelent a szociológiában

- Bourdieu ezt hamis szembenállásnak tartja

→olyan integrált paradigma kialakítására törekszik, amely mindkét megközelítés szempontjait figyelembe veszi, amelyben feloldódik a mikroszociológia és a makroszocioógia konfliktusa

- a habitus fogaloma közvetítő szerepet tölt be, összeköti a kétféle megközelítést 
 

A mező

- a mező a társadalmi térnek egy speciálisan megszerveződött szegmense

- társadalmi tér:

    • metafora, nem egyenlő a fizikai térrel
    • olyan képződmény, amelyet az emberek és csoportok  közötti társadalmi távolság alkot

- társadalmi távolság: a társadalom egy adott időszakában a társadalom számára fontos különbségek/ egyenlőtlenségek rendszere

  • ez sem térbeli távolság ( bár előfordulhat, hogy a tényleges fizikai távolság és a társadalmi távolság egybeesik→ pl. színházban elhelyezkedés- páholyban, elől, hátul stb.)
  • azok a különbségek jelölik ki a társadalmi távolságot, amelyeket az adott társadalom különbözőségként értékel

                  → pl. jövedelem, iskolai végzettség

    • kortól és társadalomtól függő, hogy az adott társadalmi térben mi jelöli ki az emberek közötti társadalmi távolságot

                  → pl. ma: iskolai végzettség alapján határozódik meg a társadalmi távolság

                   középkorban: a jogállás volt fontos – nemes vagy nem nemes? 

- a társadalmi tér állapota kifejezi a társadalom statikáját → hogy mi alapján rendeződnek a különbségek

- de a társadalmi tér nemcsak statikus képződmény, hanem dinamikus is, mozgásban van

→ kétféle módon:

  1. változik az egyének egymáshoz viszonyított pozíciója az adott tér logikája alapján ( pl diplomát szerez)
  2. megváltozik a társadalmi tér logikája, megváltoznak a strukturáló szempontok

            szubverzió : felfordulás, új rétegző szempontok váltják fel a régieket 

- tehát a társadalmi mező a társadamli tér egy sajátosan megszerveződő része

- a társadalmi térnek nem minden része mező, de minden mező része a társadalmi térnek

- a mező az emberek (cselekvők) közötti sajátos viszonyrendszer

- a mező olyan szerveződés, amelyben az emberek különböző erőforrások  (tétek) megszerzéséért, illetve megtartásáért küzdenek

- a mező lehatárolt: határainak kérdése a mezőn belül vitatott

   → határai empirikusan ott húzódnak, ameddig a mező hatásai érvényesülnek, vagyis ameddig emberek / csoportok között harc folyik különböző erőforrások megszerzéséért

- a mező belső integráltságát az adott mezőben levő tétek (enjeux) megszerzéséért ill. megtartásáért folytatott küzdelem jelenti

- a mezőben egyszerre van jelen a konfliktus és a konszenzus

    → konfliktus: a mező résztvevői eltérő mértékben részesülnek az erőforrásokból

    → konszenzus: azok az erőforrások, amelyekért a küzdelem folyik mindenki számra egyaránt fontosak

a konfliktus előfeltételezi a konszenzust, azt hogy a mező cselekvői hallgatólagosan egyetértsenek az adott tét értékében

- a mező az állandó harc színtere→ ez a normális állapota

- amennyiben az uralmi helyzetben levők megtörik és semlegesítik az elnomott helyzetben levők ellenállását és reakcióit, megszűnik a harc a mezőből apparátus lesz

    • ez a mező patologikus állapota, valójában sohasem következik be

- a mezőben különböző tétekért → eltérő típusú tőkékért folyik a versengés

- Bourdieu a tőke 4 alaptípusát különbözteti meg:

  1. gazdasági
  2. kulturális
  3. társadalmi (kapcsolati)
  4. szimbólikus
 
    1. gazdasági tőke

azok az erőforrások, amelyek pénzben kifejezhetőek

→ pénz, vagy ami pénzzé tehető 

    1. kulturális tőke

a kulturális javak

→ 3 altípus:

    1. inkorporált

    -  belsővé tett kulturális tőke → képesség, tehetség, tudás, kézség

    - személyiségbe épült

    - elsajátítása a szocializáció során történik

    - nem adható át rövid idő alatt → csak a nevelés folyamatában

    - személyes beruházást, erőfeszítést igényel az elsajátítása

    -a társadalom intézményei által nincs hitelesítve

    1. intézményesült

    - az inkorporált tőkének a titulusokban megnyilvánuló formája

    - a társadalom különböző, erre hivatott intézményei által hitelesített inkorporatív tőke

    → pl. diploma, nyelvvizsga, jogosítvány

    - megszerzéséhez gazdasági tőke is szükséges

    1. objektivált

    - a kulturális tőke tárgyiasult formája

             - ez vezethető vissza legjobban  a gazdasági tőkére

    - olyan tárgyak, amelyek kulturális értékkel bírnak

    → pl. könyv, festmény stb.

             - könnyen átadható, de csak a tulajdonjogot lehet átruházni, az elsajátítás inkorporált

               tőkét feltételez  (pl. egy festmény élvezete)

             - a kulturális tőke ezen fajtája vezethető vissza legjobban a gazdasági tőkére

  • a kulturális tőke típusai összekapcsolódnak:

       - az intézményesült kulturális tőke mögött inkorporált áll

       - az inkorporált tőkéhez objektivált tőke szükséges

       - az objektivált tőke elsajátítása inkorporált tőkét feltételez 

  1. társadalmi tőke

kapcsolatok / szociális kötelékek révén elérhető erőforrások

nagysága függ:

     - a kapcsolati háló kiterjedtségétől

     - azoknak a tőke nagyságától, akikkel kapcsolatban áll

     - a kapcsolati hálóban levő személyek mennyire bocsátják rendelkezésre az

       erőforrásaikat

tehát a társadalmi tőke, a szociális kötelékek által mozgosítható erőforrásokat jelenti

növeléséhez gazdasági tőke szükséges→ mivel állandó kapcsolattartást igényel = idő és pénz 

  1. szimbólikus tőke

-absztrakt tőkefajta→ a birtokolt javak társadalmi értékelése, megbecsültsége

-függ a társadalmi tradícióktól, a társadalom értékelési szempontjaitól

- két eltérő formája lehet:

  • lekötelezettségi →az ajándékozó fél felé való lekötelezettség
  • tekintély-tőke →ajándékozásból, vagy fitogtató fogyasztásból származó tekintély
 

     - a különböző mezőkben a csoportok a szimbólikus tőke terén is küzdelmet folytatnak

        → egyes egyének ill. csoportok arra törekszenek, hogy az általuk birtokolt               

             attribútumokat értékesnek fogadtassák el az adott mezőben 

- a különböző tőkefajták egymásba átalakíthatók, átválthatók

   → rekonverzió

        - a rekonverzió stratégiáját alkalmazzák a különböző csoportok, hogy a mezőn belüli     

          pozíciójuk megmaradjon, ill. javuljon

   pl. mai társadalomban a szakértelem, a képzettség felértékelődött

       → ezért:

                                   rekonverzió                        rekonverzió

           gazdasági tőke   →→→     kulturális tőke   →→→   gazdasági tőke

    beruházás a gyere-                  oktatás, képzettség                vezetői állás

    kek taníttatásába 

- Bourdieu gyakran alkalmazza a játék-hasonlatot a társadalmi mező bemutatására

    • játékosok különböző kártyákkal rendelkeznek
    • a kártyák ütőerejét (és azt, hogy mennyi aduval rendelkeznük) az határozza meg, hogy milyen játékot játszunk

       → a tőkefajták hierarchiája aszerint változik, hogy melyik mezőről van szó

          - a tőkék relatív értéke nem csak a különböző mezőkben, de ugyanazon mező  

             különböző állapotaiban is eltérő lehet

               a játékosoknak a játékban való relatív erejét, a játéktérben elfoglalt pozícióját és  

                 játékstratégiáját az határozza meg, hogy mennyi zsetonja van

          → hogy mekkora az általa birtokolt tőkék globális volumene, és ez hogyan  

                 strukturálódik ( melyikből van több, melyikből kevesebb)   

              a játék résztvevői részvételükkel hallgatólagosan elfogadják a játékot és a    

                téteket,

                egyúttal hozzájárulnak a játék újratermeléséhez és a tétek értékében való hit  

                kialakításához, növeléséhez

- a mező elemzésének módszere → 3 mozzanatot kell figyelembe venni:

   1. a mezőnek a hatalmi mezőhöz képest elfoglalt helyét

   2. a cselekvők és intézmények pozíciói közötti viszonyok objektív szerkezetét

   3. a cselekvők habitusát 

A habitus

- a habitus az a fogalom, melynek segítségével a módszertani individualizmus és a    

   módszertani kollektivizmus társadalom-szemléletének összebékítésére tesz kísérletet

- a habitus: a személyiségbe beépült tartós beállítódások / diszpozíciók rendszere

- közvetít a mező ( mint egyénektől függetlenül létező adottság) és a gyakorlati cselekvés   között

  • a tőlünk független objektív valóság ( a mező) : opus operandum ( „kidolgozott mű”)
  • a gyakorlati cselekvés: modus operandi („ cselekvés módja”)

-a kettő összekapcsolódása a habitus közvetítésével:

    opus operandum (pl. egyetem) → habitus → modus operandi (pl. jegyzetelés az órán)

- a habitus a mező lenyomata, amely a szocializáció során épül be személyiségünkbe

- a habitus generálja a gyakorlati cselekvéseinket

- működése rejtett és reflektálatlan

   → csak a gyakorlati cselekvésekből lehet visszakövetkeztetni a habitusra

- a habitus elfedi társadalmi eredetét → a személyiség rejtett attribútumaként tűnteti fel azt, aminek társadalmi eredete van

- a habitus tehát a társadalmi helyzet mentális és szimbólikus lenyomata, amely a gyakorlati cselekvést generálja

- a habitusnak sokféle komponense van:

  → pl. testi habitus ( hexis), beszédhabitus, öltözködési mód, stb.

- La Distinction című művében Bourdieu azt mutatja be, hogyan rétegződik a társadalom az ízlésben megnyilvánuló habitusok szerint 

- a habitus és a mező „ontológiai cinkossága”

  • mező és habitus kölcsönösen feltételezik egymást

a mező strukturálja a habitust, amely olyan gyakorlati cselekvéseket generál, amelyek visszahatnak a mezőre, erősítik kohézióját, hozzájárulnak fennmaradásához

→ ez alapján kérdés, hogy hogyan magyarázható meg a szubverzió? 

Osztályhabitus

- az egyén gyakorlati cselekvései összhangban vannak az osztályhoz tartozó többi egyén gyakorlati cselekvésével ( nem tudatosan) → ezt az osztályhabitus magyarázza

- az osztályhabitus: hasonló társadalmi helyzetű emberek tartós diszpozícióban megynilvánuló hasonlósága

   → a habitus a társadalmi helyzet mentális lenyomata

- a hasonló társadalmi háttér építi be az osztályhabitust

- mindenki a valóságos helyzetének megfelelően él→ a habitus által kialakított gyakorlatok igazodnak az objektív körülményekhez

- a habitusok generálják az osztály objektív stratégiáit

   → azokat a strukturált gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak az adott osztály fennmaradásához

- ezek a reprodukciós stratégiák, amelyek azoknak a gyakorlatoknak a rendezett és egy cél felé irányuló sorozata, amelyet minden csoportnak ki kell termelnie ahhoz, hogy önmagát csoportként újratermelje

- a reprodukciós stratégia része pl.: a termékenységi és az iskolai stratégia 

  • a középosztálynál a legalacsonyabb a termékenység és a legmagasabbak a taníttatásra fordított költségek

→ ok: az iskolai stratégia révén próbálják helyzetüket megtartani illetve javítani, ez az

     egyetlen érvényesülési lehetőségük gazdasági tőke híján

        -a csoport reprodukciója/ fennmaradása ennél az osztálynál függ leginkább az iskolai

          tőkétől

        → ők nem rendelkeznek nagy gazdasági tőkével, ezért a kulturális tőkébe fektetnek be

               → gyermekeiket taníttatják, hogy ezáltal érvényesülni tudjanak

        - mivel gazdasági tőkéjüket növelni nem tudják, ezért a fogyasztók, a gyermekek számát              

           csökkentik

- a habitus sémák (észlelési, értékelési, cselekvési sémák) formájában rakódik le az egyénekben

- ezek a sémák biztosítják, hogy a gyakorlatok generációkon át hasonlóak maradjanak

 
Menü
 
Csevegő
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Személyes oldalam

 

vividvixen.gportal.hu

 

Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!