25. tétel
Vincze Anikó 2007.06.01. 23:19
A mező, a habitus , és az osztályhabitus fogalmának szerepe
Pierre Bourdieu szociológiájában
- Pierre Bourdieu XX. századi francia szociológus, a II. világháború utáni szociológia egyik kiemelkedő alakja
- szociológiája széles spektrumú ( antropológusként kezdte pályáját),
→ foglalkozott: művészet szociológiával⇒ Művészet szabályai /1993/
iskola- ill . oktatásszociológiával⇒ Homo Academicus /1984/
Az állami nemesek /1989/
-Bourdieu inkább konfliktuselvű volt, szociológiáját „leleplező” (csendháborító) szociológiának is szokták nevezni
→ társadalomfelfogása: a társadalomn megpróbálja elfedni tényleges működését
- a társadalom működési elve: a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése⇒ ezt igyekszik elfedni azáltal, hogy egy nyitott képződményként tűnteti fel magát.
- a társadalom működésében jellemző a szimbolikus uralom és a szimbólikus erőszak
- szimbólikus uralom: az a társadalmi asszimmetria, amely az uralommentesség illúzióját kelti, elfedi a társadalmi asszimmetriák létezését
- szimbólikus erőszak: erőszaktétel a megerőszakoltság érzete nélkül ( pl. divat)
- Bourdieu szerint a szociológus feladata a társadalom leleplezése, ő is erre törekszik, a társadalom működésének megmagyarázásával, az egyenlőtlenségek újratermelődésének bemutatásával
- szociológiájának 2 központi fogalma: a mező és a habitus
- ezeket a fogalmakat már mások is használták
→ Kurt Lewin a mezőt
→ Norbert Elias a habitust, A civilizáció folyamata című művében
- Bourdieu vezette be ezeket a fogalmakat a szociológiai köztudatba, ő tette népszerűvé őket
- e két fogalmon keresztül probálja meg feloldani a szociológiában (és a társadalom- tudományokban) meglevő alapkonfliktust, a módszertani individualizmus (mikroszociológia) és a módszertani kollektivizmus (makroszociológia) között
- Mikroszociológia: az emberi cselekvésekből indul ki, innen magyarázza meg a társadalmi jelenségeket és a társadalmi intézményeket. Ez a weberiánus megközelítés
- Makroszociológia: a társadalomból, mint objektív emberfeletti képződményből indul ki, amely kényszerítő erővel hat az emberek cselekvéseire. Ez a durkheimiánus megközelítés
- ez a két szemléletmód állandó konfliktust jelent a szociológiában
- Bourdieu ezt hamis szembenállásnak tartja
→olyan integrált paradigma kialakítására törekszik, amely mindkét megközelítés szempontjait figyelembe veszi, amelyben feloldódik a mikroszociológia és a makroszocioógia konfliktusa
- a habitus fogaloma közvetítő szerepet tölt be, összeköti a kétféle megközelítést
A mező
- a mező a társadalmi térnek egy speciálisan megszerveződött szegmense
- társadalmi tér:
- metafora, nem egyenlő a fizikai térrel
- olyan képződmény, amelyet az emberek és csoportok közötti társadalmi távolság alkot
- társadalmi távolság: a társadalom egy adott időszakában a társadalom számára fontos különbségek/ egyenlőtlenségek rendszere
- ez sem térbeli távolság ( bár előfordulhat, hogy a tényleges fizikai távolság és a társadalmi távolság egybeesik→ pl. színházban elhelyezkedés- páholyban, elől, hátul stb.)
- azok a különbségek jelölik ki a társadalmi távolságot, amelyeket az adott társadalom különbözőségként értékel
→ pl. jövedelem, iskolai végzettség
- kortól és társadalomtól függő, hogy az adott társadalmi térben mi jelöli ki az emberek közötti társadalmi távolságot
→ pl. ma: iskolai végzettség alapján határozódik meg a társadalmi távolság
középkorban: a jogállás volt fontos – nemes vagy nem nemes?
- a társadalmi tér állapota kifejezi a társadalom statikáját → hogy mi alapján rendeződnek a különbségek
- de a társadalmi tér nemcsak statikus képződmény, hanem dinamikus is, mozgásban van
→ kétféle módon:
- változik az egyének egymáshoz viszonyított pozíciója az adott tér logikája alapján ( pl diplomát szerez)
- megváltozik a társadalmi tér logikája, megváltoznak a strukturáló szempontok
⇒ szubverzió : felfordulás, új rétegző szempontok váltják fel a régieket
- tehát a társadalmi mező a társadamli tér egy sajátosan megszerveződő része
- a társadalmi térnek nem minden része mező, de minden mező része a társadalmi térnek
- a mező az emberek (cselekvők) közötti sajátos viszonyrendszer
- a mező olyan szerveződés, amelyben az emberek különböző erőforrások (tétek) megszerzéséért, illetve megtartásáért küzdenek
- a mező lehatárolt: határainak kérdése a mezőn belül vitatott
→ határai empirikusan ott húzódnak, ameddig a mező hatásai érvényesülnek, vagyis ameddig emberek / csoportok között harc folyik különböző erőforrások megszerzéséért
- a mező belső integráltságát az adott mezőben levő tétek (enjeux) megszerzéséért ill. megtartásáért folytatott küzdelem jelenti
- a mezőben egyszerre van jelen a konfliktus és a konszenzus
→ konfliktus: a mező résztvevői eltérő mértékben részesülnek az erőforrásokból
→ konszenzus: azok az erőforrások, amelyekért a küzdelem folyik mindenki számra egyaránt fontosak
⇒ a konfliktus előfeltételezi a konszenzust, azt hogy a mező cselekvői hallgatólagosan egyetértsenek az adott tét értékében
- a mező az állandó harc színtere→ ez a normális állapota
- amennyiben az uralmi helyzetben levők megtörik és semlegesítik az elnomott helyzetben levők ellenállását és reakcióit, megszűnik a harc ⇒ a mezőből apparátus lesz
- ez a mező patologikus állapota, valójában sohasem következik be
- a mezőben különböző tétekért → eltérő típusú tőkékért folyik a versengés
- Bourdieu a tőke 4 alaptípusát különbözteti meg:
- gazdasági
- kulturális
- társadalmi (kapcsolati)
- szimbólikus
- gazdasági tőke
azok az erőforrások, amelyek pénzben kifejezhetőek
→ pénz, vagy ami pénzzé tehető
- kulturális tőke
a kulturális javak
→ 3 altípus:
- belsővé tett kulturális tőke → képesség, tehetség, tudás, kézség
- személyes beruházást, erőfeszítést igényel az elsajátítása
- a társadalom különböző, erre hivatott intézményei által hitelesített inkorporatív tőke
→ pl. diploma, nyelvvizsga, jogosítvány
- ez vezethető vissza legjobban a gazdasági tőkére
- olyan tárgyak, amelyek kulturális értékkel bírnak
→ pl. könyv, festmény stb.
- könnyen átadható, de csak a tulajdonjogot lehet átruházni, az elsajátítás inkorporált
tőkét feltételez (pl. egy festmény élvezete)
- a kulturális tőke ezen fajtája vezethető vissza legjobban a gazdasági tőkére
- a kulturális tőke típusai összekapcsolódnak:
- társadalmi tőke
kapcsolatok / szociális kötelékek révén elérhető erőforrások
nagysága függ:
- a kapcsolati háló kiterjedtségétől
- azoknak a tőke nagyságától, akikkel kapcsolatban áll
- a kapcsolati hálóban levő személyek mennyire bocsátják rendelkezésre az
erőforrásaikat
⇒ tehát a társadalmi tőke, a szociális kötelékek által mozgosítható erőforrásokat jelenti
növeléséhez gazdasági tőke szükséges→ mivel állandó kapcsolattartást igényel = idő és pénz
- szimbólikus tőke
-absztrakt tőkefajta→ a birtokolt javak társadalmi értékelése, megbecsültsége
-függ a társadalmi tradícióktól, a társadalom értékelési szempontjaitól
- két eltérő formája lehet:
- lekötelezettségi →az ajándékozó fél felé való lekötelezettség
- tekintély-tőke →ajándékozásból, vagy fitogtató fogyasztásból származó tekintély
- a különböző mezőkben a csoportok a szimbólikus tőke terén is küzdelmet folytatnak
→ egyes egyének ill. csoportok arra törekszenek, hogy az általuk birtokolt
attribútumokat értékesnek fogadtassák el az adott mezőben
- a különböző tőkefajták egymásba átalakíthatók, átválthatók
→ rekonverzió
- a rekonverzió stratégiáját alkalmazzák a különböző csoportok, hogy a mezőn belüli
pozíciójuk megmaradjon, ill. javuljon
pl. mai társadalomban a szakértelem, a képzettség felértékelődött
→ ezért:
rekonverzió rekonverzió
gazdasági tőke →→→ kulturális tőke →→→ gazdasági tőke
beruházás a gyere- oktatás, képzettség vezetői állás
kek taníttatásába
- Bourdieu gyakran alkalmazza a játék-hasonlatot a társadalmi mező bemutatására
- játékosok különböző kártyákkal rendelkeznek
- a kártyák ütőerejét (és azt, hogy mennyi aduval rendelkeznük) az határozza meg, hogy milyen játékot játszunk
→ a tőkefajták hierarchiája aszerint változik, hogy melyik mezőről van szó
- a tőkék relatív értéke nem csak a különböző mezőkben, de ugyanazon mező
• a játékosoknak a játékban való relatív erejét, a játéktérben elfoglalt pozícióját és
játékstratégiáját az határozza meg, hogy mennyi zsetonja van
→ hogy mekkora az általa birtokolt tőkék globális volumene, és ez hogyan
strukturálódik ( melyikből van több, melyikből kevesebb)
kialakításához, növeléséhez
- a mező elemzésének módszere → 3 mozzanatot kell figyelembe venni:
1. a mezőnek a hatalmi mezőhöz képest elfoglalt helyét
2. a cselekvők és intézmények pozíciói közötti viszonyok objektív szerkezetét
3. a cselekvők habitusát
A habitus
- a habitus az a fogalom, melynek segítségével a módszertani individualizmus és a
módszertani kollektivizmus társadalom-szemléletének összebékítésére tesz kísérletet
- a habitus: a személyiségbe beépült tartós beállítódások / diszpozíciók rendszere
- közvetít a mező ( mint egyénektől függetlenül létező adottság) és a gyakorlati cselekvés között
- a tőlünk független objektív valóság ( a mező) : opus operandum ( „kidolgozott mű”)
- a gyakorlati cselekvés: modus operandi („ cselekvés módja”)
-a kettő összekapcsolódása a habitus közvetítésével:
opus operandum (pl. egyetem) → habitus → modus operandi (pl. jegyzetelés az órán)
- a habitus a mező lenyomata, amely a szocializáció során épül be személyiségünkbe
- a habitus generálja a gyakorlati cselekvéseinket
- működése rejtett és reflektálatlan
→ csak a gyakorlati cselekvésekből lehet visszakövetkeztetni a habitusra
- a habitus elfedi társadalmi eredetét → a személyiség rejtett attribútumaként tűnteti fel azt, aminek társadalmi eredete van
- a habitus tehát a társadalmi helyzet mentális és szimbólikus lenyomata, amely a gyakorlati cselekvést generálja
- a habitusnak sokféle komponense van:
→ pl. testi habitus ( hexis), beszédhabitus, öltözködési mód, stb.
- La Distinction című művében Bourdieu azt mutatja be, hogyan rétegződik a társadalom az ízlésben megnyilvánuló habitusok szerint
- a habitus és a mező „ontológiai cinkossága”
- mező és habitus kölcsönösen feltételezik egymást
⇒ a mező strukturálja a habitust, amely olyan gyakorlati cselekvéseket generál, amelyek visszahatnak a mezőre, erősítik kohézióját, hozzájárulnak fennmaradásához
→ ez alapján kérdés, hogy hogyan magyarázható meg a szubverzió?
Osztályhabitus
- az egyén gyakorlati cselekvései összhangban vannak az osztályhoz tartozó többi egyén gyakorlati cselekvésével ( nem tudatosan) → ezt az osztályhabitus magyarázza
- az osztályhabitus: hasonló társadalmi helyzetű emberek tartós diszpozícióban megynilvánuló hasonlósága
→ a habitus a társadalmi helyzet mentális lenyomata
- a hasonló társadalmi háttér építi be az osztályhabitust
- mindenki a valóságos helyzetének megfelelően él→ a habitus által kialakított gyakorlatok igazodnak az objektív körülményekhez
- a habitusok generálják az osztály objektív stratégiáit
→ azokat a strukturált gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak az adott osztály fennmaradásához
- ezek a reprodukciós stratégiák, amelyek azoknak a gyakorlatoknak a rendezett és egy cél felé irányuló sorozata, amelyet minden csoportnak ki kell termelnie ahhoz, hogy önmagát csoportként újratermelje
- a reprodukciós stratégia része pl.: a termékenységi és az iskolai stratégia
- a középosztálynál a legalacsonyabb a termékenység és a legmagasabbak a taníttatásra fordított költségek
→ ok: az iskolai stratégia révén próbálják helyzetüket megtartani illetve javítani, ez az
egyetlen érvényesülési lehetőségük gazdasági tőke híján
-a csoport reprodukciója/ fennmaradása ennél az osztálynál függ leginkább az iskolai
tőkétől
→ ők nem rendelkeznek nagy gazdasági tőkével, ezért a kulturális tőkébe fektetnek be
→ gyermekeiket taníttatják, hogy ezáltal érvényesülni tudjanak
- mivel gazdasági tőkéjüket növelni nem tudják, ezért a fogyasztók, a gyermekek számát
csökkentik
- a habitus sémák (észlelési, értékelési, cselekvési sémák) formájában rakódik le az egyénekben
- ezek a sémák biztosítják, hogy a gyakorlatok generációkon át hasonlóak maradjanak
|