3. tétel
Czagány Nóra 2007.04.29. 11:27
A 19. század eszmeáramlatai: liberalizmus, konzervativizmus, szocializmus. A konzervativizmus, mint értékrend és szemléletmód. Edmund Burke és a „Töprengések”.
3. tétel
A 19. század eszmeáramlatai: liberalizmus, konzervativizmus, szocializmus. A konzervativizmus, mint értékrend és szemléletmód. Edmund Burke és a „Töprengések”.
1.
Konzervativizmus
- Az állam akkor lehet sikeres, ha képes koorporálni az erőegyensúlyt a befolyásos csoportok között. Ha egy befolyásos csoportot figyelmen kívül hagynak, annak forradalom lehet a következménye
- Vannak szervezetek, az egyházak vagy a hadsereg, amelyek domináns helyzetben vannak, s nem hagyhatók figyelmen kívül az állam részéről.
- A gazdagság megítélésében decentralizált gondolkodásmód jellemző, a nemzeti érdekek előtérbe kerülésekor viszont hajlanak a centralizmusra.
- Rendszerűség (összetartozás), funkcionalitás, tapasztaltság és konkrétság hangsúlyozása. Az organicitás hívei: azaz csak a lassú változásokat engedi, amelyek szerves módon kapcsolódnak az előzőekhez.
- Hierarchia, autoritás tisztelete. Elveti a társadalmi egyenlőséget.
- Alapvetően vallási természetű erkölcsi nézőpont jellemzi.
2.
Liberalizmus
- Bármilyen állami aktivitást szabadságkorlátozó-tevékenységként érzékel
- A gazdagság tekintetében az automatizmust támogatja. „Láthatatlan kéz” Az egyént racionális lényként kezelni, aki képes mérlegelni és a számára helyes döntést meghozni. Nincs szükség tehát az egyén felett álló intézményre, amely dönt helyette.
Klasszikus (angolszász) liberalizmus
- minimális állam elve
- egyáltalán nem tűri el az állami beavatkozást
- minden a gazdaságnak van alárendelve
- joghézagok esetén precedenst hoz létre
- egyenlőségről beszél, de csak a jogok, a verseny, az esélyek tekintetében
- erre épül a kapitalizmus
Kontinentális liberalizmus
- az állam segíti a szabadságjogok gyakorlását
- a kiegyenlítődés a gazdaság gyáriasodásától várják, de éppen ez teremtette a függő viszonyokat
- Mill amiatt aggódott, hogy egyre több függő helyzetben lévő ember kap választójogot. A marxi tanok alapján meg kell hagyni a magántulajdont, de abból az államnak is részesednie kell.
- A liberalizmus ellenfele a polgári demokrácia, mert ez a tömegeket veszi figyelembe, nem pedig a kisebbséget
- A liberális érdekérvényesítés azt jelenti, hogy pénzügyileg korlátozni kell az államot
- A közhatalmi funkciók társadalmasítása, a tisztségeket inkább laikusok töltsék be, mint bürokraták, az apparátus nem szakad el a polgároktól
3.
Szocializmus
- Minimum az őskeresztséggel egyidős. A fejlődésben az állam aktív szerepet játszik. Gazdaságilag centrálisan gondolkodnak
- Antikapitalista jellegű, a 18-19. század terméke
- Tagadják: - a magántulajdont
- a profitelvet
- a kapitalizmus individualizmusát
- Éltetik: - az állami tulajdont
- a központi elosztást
- a kollektivizmust
- A felszabadítás teóriája: a proletárok felemelése
- Típusai:
- Reformatórikus: - emberarcú szocializmus
- keresztényi szocializmus
- etikai szocialisták
- filantrópikus szocialisták
2. Radikálisok: - retrográd jellegű
- a múltban már létezett mintát kívánja alkalmazni
EDMUND BURKE
- 1729-1797
- liberálkonzervatív nézőpont
- ír származású
1790 – Töprengések a francia forradalomról
- Új értelmezést ad a francia forradalomnak => felhívja a figyelmet a következményekre
- Fő témája: a francia forradalom elveinek összehasonlítása az angol politikai rendszer valóságos működésével
§ A társadalom: emberi vállalkozás, amely évszázadok terméke
§ Fél a társadalom szétesésétől => szabadságvesztés
§ A vallást igazságosnak tartja => Isten a rend istene, a polgári társadalom a rend világa=>ez természetes állapot
§ Természettörvény szerint: hagyományos társadalmi modell
§ Hitt egy felső természeti törvény létezésében => van egy objektív rend, ez a tapasztalatok során derül ki, ez mindenki felett áll
§ Bírálja a racionalizmust
§ Az ember rá van utalva a hagyomány nyújtotta tudásra
§ Szkeptikus az egyéni spekulációval szemben
§ A megismerés csak a hit, előítélet, szokás, hagyomány segítségével lehetségesek
§ Elutasítja a korabeli individualista képet, a demokráciát, az abszolút monarchiát
§ A bajok forrása az egyén, nem a társadalom vagy intézmény => egyéni értelem => kollektív bölcsesség
§ 3 féle embert különböztet meg:
1. Civilizált ember
2. Nem civilizált ember, barbár
3. Tudományosított
§ Szemben áll a felvilágosodással
§ Bírálja a szerződéselméletet, a társadalom szövetség, az élők, a halottak és a még meg nem születetteké
- Természeti jogok:
§ Békéhez
§ Tulajdonhoz
§ Biztonsághoz
§ Igazsághoz
- Organikus társadalomkép:
§ A társadalom bonyolult „közösségek közössége”
§ Alapegysége a család
§ Védi a hierarchikus társadalmat: a társadalom természetes és szükségszerű béke alapja: hódolat, behódolás, tisztelet
A francia forradalomról
§ Radikálisok elidegenedése => úgy beszélnek mint a próféták
§ Ateizmus => ez nagyon veszélye, hiszen az emberi szabadsághoz kell a társadalom és a kormányzat, ezek pedig Isten akaratából vannak
§ Megjósolta, hogy a forradalom következménye hatalmi diktatúra lesz => újra akarták alkotni a társadalmat. A forradalom figyelmen kívül hagyta az emberi társadalom és az emberi természet törvényeit
1. rész
1688-as angol forradalom és alkotmány értelmezéseivel foglalkozik
2. rész
1789. október 5-6.-án történt események, a francia királyi család megalázásáról ír
3. rész
A francia forradalom eseményeiről, intézkedéseiből válogat
- Eredete egy levélváltás
- Legfőbb erély: fenntartani az ősök örökségét
- Nem forradalomra, hanem csak kiigazításra lett volna szükség
- A francia rendi gyűlést oda nem illő gyarló jogászok alkotják
- Ellenzi az egyenlősítő politikát
- Mindennek a vallás az alapja
-
|